松下 誠子「中庭の束縛」展
2024年2月2日(金)〜 2月25日(日)
“Sisters” 2015年
紙に木炭、写真
charcoal and photo on paper
330×485mm
フジギャラリー新宿では、2024年2月2日(金)より2月25日(日)まで、松下誠子のドローイングを一挙に紹介する「中庭の束縛」展を開催いたします。
松下誠子は、1990年代のセメントの球体と鉄を用いたインスタレーションに始まり、クチバシのオブジェやパラフィン紙のドレス、羽根やワックス、そしてフェルト生地を使った立体作品、パフォーマンス、アニメーション、写真など、しなやかに素材や表現方法を変えながら日本はもちろん、世界各国で作品を発表してきたアーティストです。ありふれた異常に満ちた社会とその中で生きる人間、とりわけ女性の脆くて傷つきやすくも強靭な内面を豊かに表現しています。
長い制作活動の源流とも言えるドローイングの数々は、人間の深部を洞察してきたアーティストが抱く人のイメージを繊細かつ大胆に描き出した作品ばかりです。
ぜひ、ご高覧ください。
松下 誠子「中庭の束縛」展
- 会期:2024年2月2日(金)〜2月25日(日)
- 時間 :10:00-18:00
- 休廊日:月曜日
- 会場:フジギャラリー新宿
(ヒルトン東京B1F / ヒルトピア インフォメーションセンター/スペース32併設) - フジギャラリー新宿アクセスについて
アーティスト・ステートメント/Artist’s Statement
ようやく足を止めることが出来たので、自分の中に中庭をつくってみる。外への出口がない中庭だが、時間の振幅は詰められる。ずうっと以前に描いたドローイングと向き合うためであって、たとえそれが主観的な愛着が強く作用するとしても、忘れてしまったプロセスを思い起こし、新たな物語を発見するのにはちょうどいい。テーマが合わなくて展示をしなかったものもあるが、ただ描くためだけに描いたものがある。その中庭で、自分を自分で包んでみた時にでる余剰のようなものに出会えるだろうか。出会えたら中庭の束縛を破って外への出口をつくろうと思う。
松下誠子について
北海道函館市出身、神奈川県在住。
共立女子大学卒業後、金工を学ぶ
<主な個展>
- 2023
- 落下する玩具 ― 良心をさがして(太郎平画廊/東京)
- 2022
- Mother’s Voice-Images for the animation(ALELIER・K/横浜)
- 2021
-
燃えるスカート(UMAKART Gallery/ブルノ/チェコ)
不可侵のパラフィンドレス・リボンのキャンペーン(学習院女子大学文化交流ギャラリー/ 東京) - 2022
- 家の舌(RED AND BLUE Gallery/東京)
- 2018
- 革命前夜2 - 風景が変わる時(RED AND BLUE Gallery/東京)
- 2017
- Gun-zo(Gallery Hasu no hana/東京( 2014 赦される庭 )
- 2016
- Security Blanke(パフォーマンス&インタビュー)( ギャラリー・ルデコ/東京)
- 2014
- わたしの中の異物 - ヴァイオレンス(東邦画廊/東京)
- 2012
- わたしの中の異物(双ギャラリー/東京)
- 2010
- INNER - 彼女は自分の事で忙しい(Soh Gallery K3/東京)
- 2002
- Security Blanket(パフォーマンス&インタビュー)(アート・ポジションズ/マルセイユ/フランス)
- 2001
-
Zone of Retardation(ギャラリー・モニカプレス/ドイツ)
Security Blanket(パフォーマンス&インタビュー)(ケルンアルトシュタッド/ドイツ) - 2000
- Self Portraits(アンザイアート・オフィス/東京)
- 1999
- ガレリアキマイラ/東京
- 1998
- 遅滞(ギャラリー・クラマー/東京)
- 1997
- 微妙な消息(インフォミューズ/東京)
- 1994
- 球に向かう瞬間の中有(ギャラリー日鉱/東京)
- 1992
- 微笑(ギャラリーK /東京)
<主なグループ展>
- 2023
-
Summer Exhibition 2023(Galleri Heike ArndtDK/ケティンゲ/デンマーク)
あなたが眠りにつくところ(ジョイス・ラムと二人展)(藤沢アートスペース/神奈川)
Women’s Lives 女たちは生きている(さいたま市プラザノースギャラリー/埼玉) - 2022
- Galleri Heike Arndt/ベルリン&ケティンゲ/ドイツ&デンマーク
- 2021
-
Loop展(工房親/東京)
Das Fremde in der Isolation - 孤立のストレンジャー(Hall Zollstock/ケルン/ドイツ) - 2019
- 彼女たちは叫ぶ、ささやくーヴァルネラブルな集合体が世界を変える(東京都美術館)
- 2017
- 本当のことは言わない(HAGISO/東京)
- 2015
- HOSPITAL ART(Hasu no hana/東京)
- 2013
-
秘境を求めて(洞窟現代/神奈川)
五人展(東邦画廊/東京) - 2012
- ART田ノ島39(野外展/豊橋)
- 2010
- 双ギャラリー25周年記念展(Soh Gallery K3/東京)
- 2006
- Art Full アート湧くはけの森(小金井市立はけの森美術館/東京)
- 2001
-
Belle de jour(アーヘン/ドイツ)
Zalzmannbau(デュッセルドルフ/ドイツ) - 1999
- Zoomo, Stadtische Kunstsammlung Escweiler(エシュバイラー/ドイツ)
- 1998
- Tokyo Rooms(ギャラリー アーティクル/ケルン/ドイツ)
- 1996
- Nature-Material and Image(アートハウス美術館&エンハロット美術館/イスラエル)
- 1995
- 褄恋芸術祭(野外展/褄恋高原)
- 1992
-
方法作家会議国際交流展(ソウル市文化芸術振興院/韓国)
SEISEI(チョンオンギャラリー/釜山/韓国)
<ART FAIR>
- 2019
- 「タイ王国バンコクアートフェア」(W HOTEL / B-gallery / バンコク タイ )
- 2015
- 「AArt 上海都市アートフェア」(CITIZEN ART SHANGHAI / B-gallery / 上海 中国)
<public>
- 2007
- 壁画 (原画作者) 「永遠に (とわに)」 サイズ ︓ 5×26m(国道 6 号バイパス藤代⼤橋壁⾯ / 茨城)
Fuji Gallery Shinjuku is pleased to announce that Seiko MATSUSHITA’ solo exhibition “Shackled to the Courtyard” will be held from Friday 2nd until Sunday 25th of February 2024 in which she will show mainly drawings.
Starting with installations using cement spheres and iron in the 1990s, Seiko MATSUSHITA has been showing her works in Japan and around the world, flexibly changing materials and methods of expression, such as beak objects, paraffin paper dresses, three-dimensional works using feathers, wax, and felt fabric, performance, animation, photography, and more. Each artwork richly expresses societies filled with commonplace anomalies and the fragile, vulnerable yet resilient inner lives of the people, especially women, who live there.
The drawings, which can be seen as the origin of her long career as an artist, are a delicate and bold depiction of the human image that Matsushita has held as an insight into the depths of human nature.
We look forward to your visit!
松下 誠子「中庭の束縛」展
- 会期:2024年2月2日(金)〜2月25日(日)
- 時間 :10:00-18:00
- 休廊日:月曜日
- 会場:フジギャラリー新宿
(ヒルトン東京B1F / ヒルトピア インフォメーションセンター/スペース32併設) - フジギャラリー新宿アクセスについて
Artist’s Statement
I've been making artwork for a long time, and now I finally have the time to pause in my progress and try to create a courtyard inside myself. There is no exit to the outside in that courtyard, but the time that flows through it is concentrated. The courtyard is the place to confront my previous drawings. It is just right to recall forgotten processes and discover new stories, even if subjective attachments strongly influence these. Some were not exhibited because they did not fit the theme, but others were drawn just for the sake of drawing. In that courtyard, will I find the type of surpluses that arise when I accept myself? When I find them, I will create an exit to the outside by breaking the shackles of the courtyard.
About Seiko MATSUSHITA
Born in Hakodate City, Hokkaido, and lives in Kanagawa Pref.
Graduated from Kyoritsu Women’s University Learned metalworking.
<Selected Solo Exhibitions>
- 2023
- In Search of Conscience - Falling Toys(Tarohei Gallery, Tokyo)
- 2022
- Mother’s Voice-Images for the animation(ALELIER・K, Yokohama)
- 2021
-
Plamenné sukně(The Flammable Skirts)(UMAKART Gallery/Brno/Czech Republic)
Inviolable Paraffin dress-Ribbon Campaign(Gakushuin Women’s University Cultural Exchange Gallery, Tokyo) - 2022
- Home Tongue(RED AND BLUE Gallery, Tokyo)
- 2018
- The Eve of Revolution 2 - When the Scene Changes(RED AND BLUE Gallery, Tokyo)
- 2017
- Gun-zo(Gallery Hasu no hana, Tokyo)
- 2016
- Security Blanket(performance & interview)(Gallery Le Deco, Tokyo)
- 2014
- Foreign Objects Inside Me - Violence(Toho Gallery, Tokyo)
- 2012
- Foreign Objects Inside Me(Soh Gallery, Tokyo)
- 2010
- INNER – She is Busy for Herself(Soh Gallery K3, Tokyo)
- 2002
- Security Blanket(performance & interview)(Art Positions, Marseille, France)
- 2001
-
Zone of Retardation(Galerie M. Presse, Solingen, Germany)
Security Blanket(performance & interview)(Koln Altstadt, Germany) - 2000
- Self Portraits(Anazai Art Office, Tokyo)
- 1999
- Galleria Chimera, Tokyo
- 1998
- Retardation(Gallery Kurama, Tokyo)
- 1997
- Receptacle-Profound Tidings (Gallery Informuse, Tokyo)
- 1994
- The Existence of the Impulse Facing the Circle(Gallery NIKKO, Tokyo)
- 1992
- Smile(Gallery K, Tokyo)
<Selected Group Exhibitions>
- 2023
-
Summer Exhibition 2023(Galleri Heike Arndt DK, Kettinge, Demark)
Where you fall asleep, two-person exhibition(Fujisawa City Art Space, Kanagawa)
Women’s Lives - Saitama City Project(Saitama City North Gallery, Saitama) - 2022
- Galleri Heike Arndt(Berin, Germany and Kettinge, Demark)
- 2021
-
Loop beyond Art(Art Gallery CHIKA, Tokyo)
Das Framed inder ls Isolation(Halle Zollstock, Koln, Germany) - 2019
- The Shouts and Murmurs of Women - The Vulnerable Collective Will Change the World Tokyo Metropolitan Art Museum)
- 2017
- Not Saying the Truth(HAGISO, Tokyo)
- 2015
- HOSPITAL ART(Hasu no hana, Tokyo)
- 2013
-
Seeking for Undiscovered(Dokutsugendai, Kanagawa)
5 Exhibition(Toho Gallery, Tokyo) - 2012
- ART Tanoshima 39(open air exhibition, Toyohashi)
- 2010
- The 25th Anniversary Exhibition(Soh Gallery K3, Tokyo)
- 2006
- Art Full (Koganei City Hakeno-mori Art Museum, Tokyo)
- 2001
-
Belle de jour(Atelierhaus Suesterfeld, Aachen, Germany)
Zalzmannbau(Dusseldorf, Germany) - 2000
- One Minute World Festivals(animation)(Sao Paulo, Brazil)
- 1999
- Zoomo, Stadtische Kunstsammlun(Eschweiler, Germany)
- 1998
- Tokyo Rooms(Gallery Article, Koln, German)
- 1996
- Nature-Material and Image(The Artist House Jerusalem & The Ein Harod Museum of Art, Israel)
- 1995
- Art Festival in Tsumakoi Kogen(open air sculpture)(Tsumakoi Kogen, Gunma Pref.)
- 1992
-
Korean Culture Foundation Fine Art Center, Seoul, Korea
SEISEI(Chonon Gallery, Korea)
フジギャラリー新宿へのアクセスについて
西新宿のヒルトン東京B1Fにあります「ヒルトピアツーリストインフォメーションセンター/スペース32」内にギャラリースペースがございます。
お越しの際は下記画像「東京観光案内所」のマーク、ヒルトピア フロアマップの32を参考にお越しください。
ご来場の際のお願い
*マスクの着用と、入場前に手のアルコール消毒のご協力をお願い申し上げます。
*発熱や咳等の症状があるお客様はご来廊をご遠慮くださいますようお願いいたします。
ギャラリー内感染予防対策について
・換気を行ないながら営業いたします。
・スタッフは手洗いや手指の消毒をし、マスク着用でご対応致します。
・お客様がお手を触れる場所の消毒を行います。
展覧会開廊日と時間について
・今後の状況により営業時間の変更や、やむを得ず休廊となる場合がございます。
最新情報は随時ウェブサイトにてお知らせいたしますので、ご来場前にご確認をお願い致します。